• Zamienniki cukru

    Jakie mamy zamienniki cukru?

    Zmianę zwyczajów żywieniowych powinniśmy rozpocząć od wykluczenia niekorzystnych produktów oraz zmienienia ich zdrowszymi substytutami. Jednym spośród nich jest {|oczyszczany} cukier, jaki jest pełnowartościowy oraz jest duży wskaźnik glikemiczny. Na rynku odnajdziemy rozmaitego typu zamienniki cukru (https://www.bee.pl/zdrowe-zamienniki-cukru-a-501.html). Co musimy o nich wiedzieć? Na który z nich warto się zdecydować?

    Cukier brzozowy

    Zwany również ksylitolem, uzyskiwany jest często z drewna brzozy. Smakuje podobnie jak biały cukier, lecz ma prawie 40 proc. mniej kalorii (240 kcal/100g) oraz 14-krotnie mniejszy indeks glikemiczny (IG:8), więc zalecany jest cukrzykom. Ksylitol ma również pozostałe wartości: spowalnia mechanizmy starzenia, zwiększa odporność systemu, przeciwdziała tworzeniu próchnicy oraz uczestniczy w walce z osteoporozą, poprawiając wchłanianie wapnia. Z przeznaczeniem możesz piec z nim ciasta oraz ciasteczka – jest wytrzymały na wysoką temperaturę.

    Stewia

    Stewia to roślina wychodząca z Ameryki Południowej. Zawiera w liściach oraz gałęziach glikozydy stewiolowe, jakie odpowiadają za jej łagodny smak, natomiast przy tymże nie dają kalorii. Stewia jest słodsza od cukru 200-300 razy, więc do słodzenia napojów oraz deserów starczają niezwykle małe ilości. Jedna łyżeczka rozdrobnionych liści stewii odpowiada słodyczą szklance cukru. Do słodzenia można zastosować liście świeże, opalane oraz starte. W sklepach dostępne są również pastylki oraz płyny ze stewii.

    Erytrytol

    Erytrytol należy do owej samej grupy związków chemicznych co ksylitol. Naturalnie, w rozsądnych ilościach jest w pewnych owocach oraz pyłkach kwiatowych, lecz licznie uzyskuje się go w procesie fermentacji glicerolu. Erytrytol wygląda jak tradycyjny biały cukier, lecz jest od niego mniej słodki. Jest doskonałym substytutem dla cukrzyków oraz osób na diecie bezcukrowej – nie zwiększa poziomu glukozy, natomiast jego indeks glikemiczny wynosi 0! Erytrytol nie jest również właściwie kalorii. (100 g = 20 kcal).

    Miód

    Miód jest znanym zamiennikiem cukru, lecz należy pamiętać, iż ma podobną jak cukier kaloryczność. Nic nadzwyczajnego, gdyż miód to nic innego jak glukoza, fruktoza oraz pozostałe cukry. Lecz miód ma również mnóstwo treści prozdrowotnych. Już własne babki wiedziały, iż oddziałuje pozytywnie na organizm. Na pewno pamiętacie słynny domowy syrop na przeziębienie z miodu oraz cebuli? Obecnie – dzięki doświadczeniom naukowym – wiemy z pewnością, iż dzięki swoim składnikom miód ma działanie antyseptyczne i grzybobójcze.

     

  • Zamienniki cukru

    Czy warto stosować zamienniki cukru?

    Cukier i syrop glukozowo-fruktozowy to substancje często wykorzystywane w procesie produkcji żywności. Liczne doświadczenia wskazują, iż ograniczenie ich jedzenia jest ważne dla własnego zdrowia oraz nastawienia. Jednym spośród problemów, z jakimi borykają się osoby chcące obniżyć wagę ciała, lub polepszyć stan własnego zdrowia jest zmniejszenie ilości cukru w diecie. Dla wielu osób jest to trudne, wręcz niemożliwe zadanie. Na szczęście mamy obecnie zamienniki cukru ze sklepu internetowego bee.pl. Na które z nich powinniśmy zwrócić uwagę?

    Czemu poszukuje się zamienników cukru?

    Cukier biały tworzony jest z buraków cukrowych. To artykuł niezwykle przetworzony, natomiast zatem wyczyszczony z ważnych dla zdrowia witamin oraz soli mineralnych. Jest w nim jedynie czysta sacharoza, co wyjaśnia, czemu cukier jest określany po prostu zbędnymi kaloriami. Cukier jest kaloryczny (405 kcal na 100 g) oraz ma ogromny indeks glikemiczny (IG 70). Jego konsumpcja w ogromnych ilościach (np. batonik, słodka bułka) powoduje duży wzrost poziomu glukozy we krwi oraz podobnie gwałtowny jej spadek.

    Jakie zamienniki cukru są najzdrowsze?

    To, jaki cukier jest najlepszy, determinują w ogromnej mierze dolegliwości. Osoby, jakie są chore na cukrzycę czy cierpią na otyłość, nie powinny sięgać po cukier naturalny, taki jak syrop klonowy i miód. Wynika to z faktu, iż są one nie jedynie kaloryczne, lecz również szybko zwiększają poziom glukozy we krwi.

    Takim osobom zalecany jest zarówno erytrol, jak również ksylitol. Ksylitol musi natomiast wynikać z kory brzozy – pozostałe ksylitole, np. chińskie, robione z kukurydzy, nie są tak dobre, jak tenże oryginalny, brzozowy. Ksylitol zawiera 240 kcal na 100 g, lub aż 40% mniej aniżeli biały cukier!

    Syrop klonowy

    Syrop klonowy pobiera się z pnia klonu. Jest przezroczysty, o nieco żółtym zabarwieniu oraz mdłym, słodkawym smaku. Syrop dostaje się poprzez odparowanie zapasu wody. Syrop o gęstej konsystencji oraz jasnobrunatnym odcieniu ma dużo cukru i sole mineralne, jak wapń, magnez, potas, fosfor oraz mangan. Zawiera też witaminy z grupy B, niacynę, biotynę i kwas foliowy. Należałoby zaznaczyć, iż syrop klonowy jest mniej kaloryczny aniżeli biały cukier oraz miód.

    Zamiennik cukru: fruktoza

    Fruktoza, niegdyś uważana za dobry zamiennik cukru, obecnie odchodzi do lamusa. Najnowsze doświadczenia dowiodły, iż fruktoza niemal w całości metabolizowana jest w wątrobie, co zwiększa zagrożenie rozwoju niealkoholowego stłuszczenia wątroby. W związku z rosnącą liczbą zachorowań na to zaburzenie pośród dzieci specjaliści wzywają, aby zwrócić ważną uwagę na obecność syropu glukozowo-fruktozowego w artykułach rodzaju soki, jogurty, żelki.

     

  • Zamienniki cukru

    Zamienniki cukru – co musimy o nich wiedzieć?

    Nadużywanie jedzenia cukru nie jedynie powoduje, iż ciężko nam gubić nadmierne kilogramy, lecz jest też szkodliwy dla ludzkiego zdrowia. Nadmierne spożycie cukru w przeciętnej diecie traktuje się jest jako element zwiększający zagrożenie szeregu dolegliwości – rozpoczynając od próchnicy, dolegliwości układu krążenia, nadciśnienia, natomiast na dolegliwościach połączonych z metabolizmem kończąc – jego przesadne jedzenie to również jedna spośród przyczyn problemów połączonych z otyłością, nadwagą i cukrzycą. Nie każdy rodzaj cukru jest niebezpieczny – charakteryzujemy jego rozmaite typy i liczne zamienniki cukru (https://www.bee.pl/zdrowe-zamienniki-cukru-a-501.html), jakie umożliwią nam dobre oraz słodkie życie.

    Ksylitol

    Ksylitol jest czerpany z drzewa brzozy. W przeciwieństwie do normalnego cukru, nie fermentuje w żołądku. Nie tworzy próchnicy jak cukier, natomiast wręcz odwrotnie – pomaga podtrzymać mineralizację zębów. Ma 14-krotnie niższy indeks glikemiczny od cukru, co oznacza, iż nie zwiększa poziomu glukozy we krwi tak, jak to robi cukier. To niezwykle istotna informacja, ponieważ dzięki temu nie łapie nas nagły apetyt na słodkie, gwałtowny spadek sił oraz innego tego rodzaju wątpliwe przyjemności.

    Melasa

    Melasa jest produktem ubocznym występującym podczas produkcji cukru, jaki jest w formie brunatnego syropu o zawartości ok. 40-50% sacharozy. Przeważnie widziana jest melasa trzcinowa oraz buraczana. Melasa jest doskonałym źródłem żelaza niehemowego, ułatwia trawienie oraz można ją wykorzystywać przy schorzeniach żołądkowo-jelitowych. Ponadto ma wykorzystanie w leczeniu astmy oraz problemów uczuleniowych. 100 g melasy daje 290 kcal, natomiast jej indeks glikemiczny wynosi 70, więc nie jest zalecana dla cukrzyków.

    Syrop z agawy

    Przeważnie można go odnaleźć na półkach ze zdrową żywnością. Uznawany jest za jeden spośród najlepszych zamienników cukru, mnóstwo osób uważa, iż jest przereklamowany. Jego substancja przypominać może miód, doskonale nadaje się dla cukrzyków, daje niewiele kalorii oraz ma mały indeks glikemiczny. Jego dodawanie dodaje wiele słodyczy, natomiast jednoczenie nie zmienia smaku dania.

    Inulina

    Inulina jest związkiem chemicznym z rodziny wielocukrów, kwalifikowanym do fruktanów. Jej naturalnym źródłem są rośliny takie jak: topinambur, oman wielki, cykoria podróżnik, mniszej lekarski. Ma funkcje zagęszczające oraz nadaje artykułom lekką konsystencję. Ma szerokie wartości prozdrowotne – przyczynia się do wzrostu przyswajania elementów mineralnych (np. wapnia), minimalizuje zagrożenie pewnych nowotworów, wspiera pracę przewodu pokarmowego (spełnia funkcje błonnika pokarmowego).